De seneste nye tal fra Danmarks Statistik viser, at nybilsalget fortsætter den hårde opbremsning med et fald på 36 procent i forhold til for et år siden. Det giver ekstra travlhed på de danske rustbeskyttelsescentre, da danskerne nu passer ekstra godt på deres nuværende bil. Men danskerne skal ifølge eksperterne hos både Teknologisk Institut og Dinitrol være opmærksomme på, at der er stor forskel på rustbeskyttelse.
I alt 87 rustbeskyttelsescentre i Danmark er underlagt Teknologisk Instituts kontrolordning, hvilket sikrer en høj og ensartet kvalitet i det udførte arbejde, da alle centre er underlagt markedets højeste kvalitetskrav. Men står man som forbruger og skal have sin bil rustbeskyttet hos et center, der ikke er godkendt af Teknologisk Institut, skal man tage nogle forholdsregler.
Effektiv rustbeskyttelse
- Selve det at sprøjte rustbeskyttelse på bilens vognbund og hulrum udgør kun en fjerdedel af hele rustbeskyttelsesprocessen. Adskillelse af diverse dækplader på vognbunden samt afmontering af inderskærme, er det vigtigste i hele processen og alfa omega for, om rustbeskyttelsen kan udføres effektivt. Man tager jo også voksdugen af, inden man giver sin træplade olie, siger lederen af Teknologisk Instituts kontrolordning, Jan Helbo.
Jan Helbo understreger på den baggrund, at det derfor er vigtigt at passe på "UgensTilbud." Pris og kvalitet hænger nøje sammen, da det jo tager ekstra tid at adskille, rengøre og tørre hele bilen. Man skal derfor sikre sig, at afmontering og samling af div. bundplader, inderskærme o.l. er med i "prisen" Spørg evt. rustbeskyttelsescentret hvilken behandlingsprocedure der anvendes, og herunder om nødvendigheden af ovennævnte afmontering.
Teknologisk Instituts kontrolordning, VKO-R, har til formål at sikre en høj og ensartet kvalitet af det udførte rustbeskyttelsesarbejde i Danmark. Ordningen indebærer, at Teknologisk Institut uanmeldt såvel som anmeldt, aflægger besøg på rustbeskyttelsescentrene rundt om i Danmark og gennemfører kontrol af nogle af Instituttet indkaldte biler. Teknologisk Institut gennemfører kvalitetskontrol på årligt ca. 600 indkaldte biler, som omfatter op til 42 vigtige punkter på bilen. De udvalgte kontrolpunkter har alle væsentlig betydning for kvaliteten af rustbeskyttelsen.
Høj luftfugtighed på gennemsnitlig 80 procent, meget skiftende temperaturer samt kemisk forurening gør, at bilerne ruster hele året rundt i Danmark. Og bilfabrikkernes rustbeskyttelse er helt utilstrækkelig til det danske marked.
Derfor anbefaler eksperterne, at den nye bil køres direkte fra forhandleren til en supplerende rustbeskyttelse.
Ifølge Mogens Vestergaard Hansen, der er teknisk chef for Dinitrol, som er eneste landsdækkende kæde, der er godkendt af Teknologisk Instituts kontrolordning, behandler man dagligt mange forskellige bilmodeller, der kun er ganske får år gamle, men som allerede er markant angrebet af rust.
- Vi får dagligt få år gamle biler ind på centrene, og her er det nødvendigt med en forebyggende grundbehandling, fordi de ikke har fået rustbehandling før. Derefter er det nødvendigt med en efterbehandling hvert andet år. Er bilen kraftigt angrebet af rust, bør den behandles én gang om året, siger Mogens Vestergaard Hansen.
Asaa Auto er tilkoblet Teknologisk Institut for stikprøve kontrol.